آیین احیای شبهای قدر باید حداکثر طی ۹۰ دقیقه برگزار شود
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۳۴۰۰
رییس کارگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا، بر برگزاری آیین احیای شبهای قدر در مدت زمان حداکثر یک ساعت و نیم (۹۰ دقیقه) تأکید شده است.
به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد محمد باباخانی افزود: دستورالعمل برگزاری آیین شبهای قدر در شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در شبهای قدر برگزاری آیین احیا در فضای باز بلامانع است و تنها بر استفاده از وسایل شخصی نظیر قرآن، مفاتیح، مهر، سجاده و چادر تاکید شده است.
رییس کارگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این دستورالعمل برگزاری آیین احیا در فضاهای مسقّف شهرهای قرمز تا ۳۰ درصد ظرفیت، شهرهای نارنجی تا ۵۰ درصد ظرفیت، شهرهای زرد تا ۷۰ درصد ظرفیت و شهرهای آبی تا ۱۰۰ درصد ظرفیت اعلام شده، ضمن این که به جز داشتن وسایل شخصی ذکر شده برای فضای باز، بر وجود تهویه مناسب در فضای بسته و برگزاری مراسم احیا در مدت زمان حداکثر یک ساعت و نیم تأکید شده است.
باباخانی افزود: ۴۹۸ ناظر و بازرس در سه شب قدر در تمامی محلهایی که آیین احیا برگزار میشود حضور خواهند داشت و حضور نیروهای بازرس و ناظر بیشتر در مکانهای خاص و پر تجمع که فهرست این مکان ها از اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی دریافت شده است، خواهد بود.
ادامه داد: این نیروها در شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۱ تا پایان آیین در این محل ها حضور خواهند داشت تا در صورت نیاز در خصوص رعایت نکات بهداشتی تذکرات لازم را بدهند.
رییس کارگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رعایت تمامی نکات بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در مکانهای شلوغ همچون محلهای برگزاری آیین احیا بسیار حائز اهمیت است و از مردم میخواهیم که در فضاهای باز حضور یابند و چنانچه در مکانهای مسقف هستند تهویه مناسب را مد نظر قرار دهند همچنین از افرادی که دارای علائم مشکوک هستند تقاضا داریم تا در جمعهای عمومی و مراسم احیای شب قدر حاضر نشوند.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: کرونا ، مشهد ، پروتکلهای بهداشتی
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: کرونا مشهد پروتکلهای بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزاری آیین احیا درصد ظرفیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۳۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«پنجاه به دَر» قزوینیها چگونه مدارس را تعطیل کرد؟ (+عکس)
امروز پنجاهمین روزِ بهار است؛ روزی همزمان با آیینِ «پنجاه به درَ» قزوینیها؛ آیینی کهن که حتی برگزاری آن بهانهای برای تعطیلی مدارس شهر میشود!
به گزارش ایسنا، مناسبتها و آیینهای متعددی در تقویم ایرانِ باستان وجود دارد که برخی از آنها تنها مربوط به منطقه جغرافیایی خاصی است. با این وجود از تعدادی از آنها تنها یک نام باقی مانده است و یا به شکل محدود برگزار میشوند؛ البته داستانِ «پنجاه به درَ» برای قزوینیها متفاوت است تا جایی که آموزش و پرورش این استان، طی اطلاعیهای اعلام میکند که مدارس این شهر در نوبت عصر تعطیل است تا خانوادهها بتوانند در آیینِ «پنجاه به درَ» شرکت کنند. اقدامی قابل تامل آنهم در شرایطی که یا برخی از این آیین و رسوم کهن در حال فراموشی است و یا مناسبتهای وارداتی درحال جایگزینی با آنها هستند.
وابستگی جشنهای ایرانی با امور روزمره ایرانیانِ باستان غیرقابل انکار است. در واقع مردم اتفاقاتی را واسطه برگزاری جشنها و آیینهایی میکردند که زندگی روزمرهشان با آنها گره خورده بود؛ از جمله آنها میتوان به امور مرتبط با کشاورزی اشاره کرد؛ آیینهایی برای شکرگزاری نعمتهای پروردگار برای رُستنیهای زمین و یا درخواست و دعا برای موضوعات مرتبط با آن.
«پنجاهبهدَر» مراسم برای شکرگزاری بارشهای بهاری و یا بارانخواهی در سالهای کم بارِش در شهر قزوین است که از دیرباز تا همین امروز در پنجاهمین روز بهار، یعنی ۱۹ اردیبهشت ماه در محل مصلی قدیمی شهر برگزار میشود. این مصلی میان باغات سنتی شهر قرار دارد.
هرچند که سال گذشته تبدیل محل برگزای این آیین به پارکینگ، اجرای مراسم را تا روزهای منتهی به آن در شرایطی بلاتکلیفی قرار داده بود اما به نظر میرسد در سال جاری با توجه به همکاری آموزش و پرورش با مردم برای شرکت حداکثری در این آیین، مشکلات برگزاری مراسم به حداقل رسیده باشد.
آیین «پنجاه به دَر» که در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسیده است؛ به گفته برخی در گذشته به شکل جدیتر توسط زنان برگزار میشده است؛ هرچند درحال حاضر برگزاری آن جز در یک بخش تفاوتی میان زنان و مردان ندارد.
درگذشته مردم در پنجاهمین روز بهار با همسایهها و آشنایان از خانه بیرون میآمدند و به مصلی میرفتند. با توجه به اینکه آبانباری قدیمی در این قسمت وجود داشت، در صورتی که در آن سال باران کمی باریده بود و احتمال خشکسالی میرفت، آنها روی بامِ آبانبار به نیت بارانخواهی، دو رکعت نماز حاجت میخواندند و از خداوند تَرسالی طلب میکردند.
از سوی دیگر اگر بارش باران را تا آن زمان کافی میدانستند، نماز شکر بهجا میآوردند. زنان پس از خواندن نماز مجددا وضو میگرفتند و چند قطعه سنگ برمیداشتند و به نیت برآوردهشدن خواسته و حاجتی که داشتند، این سنگها را بر سردر و دیواره آجری آبانبار میچسباندند. به اعتقاد آنها اگر سنگها به سردر، یا دیواره آبانبار میچسبید، خواسته و حاجت آنها بهزودی برآورده میشد.
بعد از برگزاری این مراسم، آنها در «پنجاه به دَر» نان و ماست و یا آشرشته در میان حاظران در این مراسم تقسیم میکردند؛ البته پخش کردن نذریهای دیگری مانند نان و پنیر، آجیل مشکلگشا، شیرینیهای باقیمانده از سفره نوروز و میانوعده قزوینی «دُیماج» نیز به مرور رواج یافته است. دُیماج پیشغذایی محلی با مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است.
دُیماجهرچند نیت و برخی کارهایی که مردم در «پنجاه به دَر» انجام میدهند با «سیزده بهدر» متفاوت است اما در نهایت این رسمِ ایرانی هم بهانهای برای دور هم جمع شدن افراد و گذراندن اوقاتی خوش کنار یکدیگر میشود.
کانال عصر ایران در تلگرام